Etter en lang prosess
har endelig lovforslaget til en ny lov om offentlige anskaffelser kommet til
Stortinget. Forslaget til ny lov kom fra Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 51 L (2015-2016) og fikk
sin første behandling 2. juni 2016 i Næringskomiteen. Dette resulterte forrige
uke i en innstilling
(Innst. 358 L (2015–2016)) som
skal behandles første gang av Stortinget 9. juni 2016. Målet er at Stortinget
vedtar ny lov før sommerferien. Spørsmålet er hvilke endringer dette medfører
for aktørene i offentlige anskaffelser?
Bakgrunnen for lovforslaget
Bakgrunnen for
lovforslaget er tredelt. For det første har EU vedtatt tre nye direktiver om
offentlige anskaffelser som skal
gjennomføres i norsk rett. For det andre bygger forslaget på NOU 2014:4 Enklere
regler – bedre anskaffelser, som inneholder forslag til endringer i den
særnorske delen av anskaffelsesregelverket. For det tredje foreslår departementet
endringer i håndhevelsesreglene. For EUs del så har formålet vært EUs å øke
fleksibiliteten og redusere de administrative byrdene for oppdragsgivere og
leverandører og å avklare rettsspørsmål. I tillegg har EU ønsket å utvide mulighetene til å ivareta andre
samfunnshensyn, slik som hensynene til miljø, sosiale forhold, innovasjon og
lettere tilgang til offentlige kontrakter for små og mellomstore bedrifter.
Ønsket om forenkling og større fleksibilitet har også vært støttet i Norge
gjennom NOU 2014:4.
De viktigste
lovendringene
Lovforslaget er i praksis en lovrevisjon som ikke endrer
hovedformålet med regelverket, men inneholder en viss grad av forenkling og
tydeliggjøring av enkelte forpliktelser. I tillegg inneholder forslaget en
sentral endring ved at forhandlingsforbudet oppheves. Ut over dette er de mest
sentrale endringene:
De viktigste endringene i forslaget til ny lov er:
- En ny og mer kortfattet formålsbestemmelse.
- Utvidelse av lovens virkeområde til å omfatte tjenestekonsesjonskontrakter.
- En ny og enklere bestemmelse om grunnleggende prinsipper som kun trekker frem hovedprinsippene.
- En ny bestemmelse om å ivareta miljø, grunnleggende menneskerettigheter og andre samfunnshensyn i offentlige anskaffelser. Bestemmelsen gir også departementet hjemmel til å fastsette forskriftsregler om begrensninger i antallet ledd i leverandørkjeden og krav om universell utforming. Bestemmelsen avløser anskaffelsesloven § 6 som pålegger offentlige oppdragsgivere å ta hensyn til livssykluskostnader, universell utforming og miljømessige konsekvenser av anskaffelsen.
- En ny bestemmelse om krav om bruk av lærlinger.
- Å gjeninnføre Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) sin kompetanse til å ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige direkte anskaffelser (maks 15 % av anskaffelsens verdi).
Forhandlingsforbudet er
også foreslått opphevet, og erstattet med en rett for oppdragsgiver til å kunne
initiere forhandlinger uten at det følger av konkurransegrunnlaget. Det betyr
at oppdragsgiver først etter å ha mottatt tilbudene kan beslutte om det skal
gjennomføres forhandlinger. Det setter oppdragsgiver i en veldig sterk posisjon
ettersom reglene om plikt og rett til avvisning ved forbehold opprettholdes.
Hva skjedd i Næringskomiteen
Komiteen synes å ha gjennomgått forslaget nøye og samtidig
foreslått en del endringer. De mest sentrale er:
·
Formålsparagrafen foreslås supplert med "samfunnstjenlig"
for å tydeliggjøre kravet til å ivareta samfunnsansvar. Inn kommer også hensyn
til livssykluskostnader og innovasjon.
·
Det foreslås å stille krav til universell
utforming i loven som i forskriften, der det er formålstjenlig.
·
Det er komiteens ønske med strengere krav til
antall ledd i leverandørkjeden enn det som departementet foreslo.
·
Der det foreligger behov, bør det stilles krav
om læreplasser i offentlige anskaffelser (under henvisning til at det mangler
læreplasser – hvilket da bør omfatte kun områder hvor dette er naturlig å ha
lærlingsplasser)
·
Når det gjelder retten for KOFA til å ilegge
overtredelsesgebyr, så mener komiteen at dette ikke skal ilegges automatisk men
at det skal utvises skjønn i forhold til oppdragsgivers aktsomhet.
·
Når det gjelder ønsket om å fjerne
forhandlingsforbudet så går komiteen i retning av å ønske denne velkommen. Den
mener denne vil medføre færre avvisninger og avlysninger, samt færre tvister.
Det er en noe tvilsom tilnærming når retten til å avvise fortsatt vil være like
sterk. Men komiteen mener at oppdragsgiver bør ved konkurranseutsettingen
redegjøre for om det er en intensjon (hensikt) å gjennomføre forhandlinger for
å gjøre prosessen mer forutsigbar. Det vil være viktig for å vite om det er
BAFO som skal fremlegges eller om det skal forhandles i neste omgang.
·
I tillegg foreslår komiteen at den nasjonale terskelverdien på NOK 500.000
heves for alle kontrakter slik at flere kontrakter blir unntatt fra
kunngjøringsplikten.
·
Det foreslås en lovbestemmelse som skal gi
særskilte regler om anskaffelser av helse-
og sosialtjenester som vektlegger særtrekkene ved slike tjenester. Dette har
allerede skjedd, men komiteen ønsker mer fokus gjennom eget kapittel.
·
At handlingsrommet for å legge til rette for de
ideelle organisasjonene utnyttes så langt det er mulig.
·
Komiteen ønsker en begrensning i retten til
innsyn i tilbud. Den foreslår at med mindre det foreligger saklig grunn, kan
det kun gis innsyn i tilbudet til den beste tilbyderen. Det vil spare betydelig
saksbehandlingstid og bidra til effektivt ressursbruk uten at det går på
bekostning av åpenhet og tillit til forvaltingen.
- Unntaket
for EØS-avtalens artikkel 123 foreslås lovfestet, dvs. anskaffelser som på
nærmere vilkår har tilknytning til forsvarsformål eller vesentlige
sikkerhetsinteresser
- Komiteen
presiserer også at anskaffelser på under NOK 100.000 bør forutsette at det
innhentes 2 eller 3 tilbud for å sikre effektiv ressursbruk.
Hva skjer videre?
Gitt en normal behandling, ikke større forsinkelser og at
Stortinget følger komiteen så vil en ny lov bli vedtatt før sommerferien og
deretter tre i kraft en gang i løpet av høsten 2016 sammen med nye forskrifter.
Da er det bare å vente og se.
Kommentarer
Legg inn en kommentar