En sentral bit av
arbeidet i en juridisk avdeling er å bidra til å heve den juridiske kompetansen
i en virksomhet og gi grunnlag for bedre og mer informerte beslutninger. Dette
kan gjøres på mange måter, men som oftest skjer det i form av foredrag eller andre
former for presentasjon av juridiske problemstillinger. Evnen til å kunne
hjelpe virksomheten er på mange måter avhengig av evnen til å riktig kunne
presentere juridiske problemstillinger. Nedenfor lufter jeg noen få tanker om
viktigheten av god presentasjonsteknikk i rollen som internadvokat.
· Å spørre om hva som inspirerer og engasjerer – og som denne ønsker å formidle. Da fungerer historien bedre.
· Å tro på sin egen historie- og bruker den som et nei som inspirasjon til å bli bedre
· Historieforteller er ikke født gode, men fordi de har evne til å utvikle seg gjennom øvelse.
· Deler sin historie – og tror på styrken i å dele!
· Unngår ikke den vanskelige delen av sin egen historie, men bruker den som inspirasjon og kobling til sine tilhørere
· Kobler verdier og mål med øvrige forhold som inspirerer og engasjerer
· Går ut over det som er vanlig og forventet for skape debatt eller diskusjon
· Historien skal komme først og være hovedpersonen – og gjør den gjerne stor og ikke bare god.
Det er mange små og store råd som er nyttige for å bli en bedre forteller eller foredragsholder. Bruk sommeren til å bli inspirert – og god sommer.
Evnen til å presentere juridiske problemstillinger er ikke i
prinsippet noe forskjellig for en ekstern advokat i motsetning til en
internadvokat. Men for den interne advokaten så finnes en del praktiske
problemstillinger som må løses i forhold til den spesielle rollen denne
innehar. Eksempelvis har internadvokaten sjelden en intern kostnad, og dermed
oftest mer tilgjengelig som ressurs enn en eksternadvokat. Dette kan bidra til
at internadvokaten involveres i større grad, i tillegg til at internadvokat
faktisk er involvert i de fleste interne juridiske problemstillingene og saker
for å kunne identifisere juridiske problemstillinger. Dette gjør også at med så
stor grad av involvering så vil internadvokaten har stor grad av involvering
med ledelse hvor det er viktig å synliggjøre på kort tid hva som skal
prioriteres. Og for en ledelse som også skal ta stilling til annet som skjer må
på kort og effektiv måte få en tydelig presentasjon. Hvorfor skal de ellers
bruke tid på deg istedenfor andre?
Det er viktig at internadvokaten har en tydelig og klar
formening om budskapet i sin interne kommunikasjon. Hvorfor søker du i praksis
oppmerksomhet? Det er ikke nødvendigvis faginnholdet som er sentralt ettersom
dette er noe som virksomheten forventer at internadvokaten har kontroll over.
Det sentrale er styringsinformasjon som er sentralt, slik at informerte valg
kan tas av ledelsen. Det kan sammenligne det med en «elevator»-speach (ofte
kalt elevator
pitch). Du har tp-tre minutter på å tydelig forklare problemstillingen og
helst på en engasjerende måte, bakgrunnen, valgmuligheter og ikke minst en et
ordentlig og prioritert løsningsforslag.
Et annet spor hvor presentasjon er viktig er hvor juridiske
utfordringer og risiko håndteres gjennom foredrag og opplæring internt i en virksomhet.
Et sentralt aspekt for mitt virke har vært å ha en klar plan for hva som er
sentralt for virksomheten å kjenne til, og gjerne hvilken type internopplæring
passer hvilke type ressurser. Hva som er sentralt for prosjektledere å kunne om
kontrakt er ikke nødvendigvis det samme som hva et salgsapparat trenger å
kjenne til i forhold til kontrakt, anskaffelsesregler eller andre regelsett. En
annen variant er å vurdere hjelpemidler som e-læring. MOOC-kurs har blitt
stadig vanligere og viser en vei hvor kurs kan holdes elektronisk for å treffe
flest mulig, og når de har tid. I konsulentvirksomheter kan kurs med mange små
moduler muliggjøre at du kan treffe mange der hvor det passer den enkelte.
Så til slutt litt om engasjement og lidenskap. For det er
der dette innlegget startet. Mer presist så har jeg ofte blitt fascinert av TED-talks og de
enkelte foredragsholderes evne til fenge publikum. I søken etter å bli bedre
til å formidle kom jeg over «The Storyteller’s Secret» av Carmine Gallo. På mange
måter en bok om hva som gjør en historieforteller god. Historiefortellingen er
ikke ukjent for advokaten som i retten også skal fortelle en historie på en
bedre måte enn motparten. Men som internadvokat er historiefortellingen som
fascinerer og inspirerer viktig, fordi du ønsker å treffe og engasjere flest
mulig. Lidenskapen historiefortelleren ønsker å formidle og benytte til å endre
verden er selve kjernen. Til dette bruker Gallo flere kjente personligheter til
å underbygge hvordan utnytte historiefortellingen. En inspirerende
historieforteller og foredragsholdere vil kunne kjennetegnes ved mange forhold
slik som:· Å spørre om hva som inspirerer og engasjerer – og som denne ønsker å formidle. Da fungerer historien bedre.
· Å tro på sin egen historie- og bruker den som et nei som inspirasjon til å bli bedre
· Historieforteller er ikke født gode, men fordi de har evne til å utvikle seg gjennom øvelse.
· Deler sin historie – og tror på styrken i å dele!
· Unngår ikke den vanskelige delen av sin egen historie, men bruker den som inspirasjon og kobling til sine tilhørere
· Kobler verdier og mål med øvrige forhold som inspirerer og engasjerer
· Går ut over det som er vanlig og forventet for skape debatt eller diskusjon
· Historien skal komme først og være hovedpersonen – og gjør den gjerne stor og ikke bare god.
Det er mange små og store råd som er nyttige for å bli en bedre forteller eller foredragsholder. Bruk sommeren til å bli inspirert – og god sommer.
Kommentarer
Legg inn en kommentar