Gå til hovedinnhold

Har jurister "dykkersyke"?

Peter Hidas skriver i siste Computerworld (fredag 28. februar 2014) om kompleksiteten i datasystemer og deres iboende tekniske feil. Tittelen er "dykkersyke". Nå kunne jeg først ha brukt mye tid på å irritere meg over at Peter også benytter anledningen til å stikke litt mot jurister som meg selv: "Kompleksiteten drives av alle unntak og spesialtilfeller som det er mange av i offentlig forvaltning. If...then...else... Innholdet ligger nedgravd i ugjennomtrengelige lover, skrevet av jurister som sjelden har noe imot kompleksitet." Jeg har definitivt ikke noe imot kompleksitet, men jeg ønsker også å skape en logisk og oversiktelig kompleksitet. På studiet husker jeg flere professorer som uttalte at: "Det er ikke noe som er så vanskelig som å skrive slik at det er lett å forstå, og det er ikke noe som er så lett som å skrive slik at det er vanskelig å forstå."

Men så til innholdet i artikkelen til Peter Hidas. At han har rett betviler jeg ikke. Det som fremstår likevel interessant er perspektivet på at (nesten) all kode inneholder en eller annen for for feil. Når jeg våger å skrive nesten i parentes så er det fordi jeg faktisk håper det finnes noe kode som ikke inneholder feil. Dette betyr at så lenge du har et IT-system så er det bare et spørsmål om tid før det vil kunne oppstå en feil og ingen kan garantere 100 % oppetid eller 100 % leveranse uten feil eller mangler.

Under årets (2014) IT-kontraktsrettskurs i Sandefjord så holdt advokat Arne Engesæth et svært interessant foredrag hvor han fokuserte på det han valgte å kalle "avvik" i IT-leveranser. Avvik fordi dette var et mer dekkende begrep enn mangels- eller forsinkelsesbegrepet i kjøpsrettens forstand. Slik jeg forstod det så kom det av flere forhold. Et aspekt er at i IT-leveranser, og spesielt komplekse systemutviklingsprosjekter, så vil det være en stor grad av avhengighet mellom partene. Leverandøren kan ikke levere og utvikle et system for kunden uten at denne enten ned i minste detalj har spesifisert leveransen uten unntak eller så må kunden underveis i prosessen bistå med avklaringer, spesifiseringer eller annen bistand slik at leveransen kan utvikles, data migreres, løsningen testes og til slutt produksjonssettes. Det er en stor grad av avhengigheter som øker "ligningen". Avviket kan her oppstå på begge sider av kontrakten og avviket kan oppstå lenge før leveransen er overlevert. Dermed så vil det først være interessant å stille spørsmålet om det foreligger et avvik. Dernest kan partene vurdere om det foreligger et avvik som kan defineres som en mangel fra et kjøps/kontraktsrettslig perspektiv, og om mangelen skal eller kan ha en (økonomisk) konsekvens.

Det interessante spørsmålet er i hvilken grad partene er oppmerksom på å skape en god balanse i kontrakten for IT-prosjektets iboende avvikspotensiale. Hvis det aksepteres at det foreligger et iboende avvikspotensiale, så er dette vanskelig å gardere seg imot. Aksepterer partene dette så er det min oppfatning at denne type avvik sjelden vil kunne danne grunnlag for mislighold etter kontrakt. Her vil jeg anta at funksjonelle krav er testet og har passert uten feil. Misligholdet må da relateres til noe annet enn feil eller mangler i kode. Nettopp den gjensidige avhengighheten vil gjøre det vanskelig å synliggjøre om det er kunden som ikke har spesifisert godt nok sine krav eller funksjonelle behov eller om det er leverandøren som ikke har utført konstruksjonen godt nok. Det kan sammenlignes med to parter som ror en firersculler (eller en Cambridge-Oxford-båt). For at denne skal ro fort og rett frem så må båtens mannskap, bestående av både leverandør og kunde, være godt koordinert for å nå sitt ønskede resultat.

Hvordan er dette løst i dagens standardavtaler? Vel, etter Statens Standardavtaler (SSA) så legges det faktisk opp til at leveranser vil inneholde feil. Hvis ikke, så hvorfor ligger det ibakt i standarden et krav om garantiperiode som skal rette feil og mangler? Hvorfor har kunden i de fleste SSA-avtalene en opsjon på å løse vedlikeholdsavtale med mål om å rette feil som oppstår? Jo, det må ligge i at partene aksepterer en risiko ved IT-systemer for at det verken vil være 100 % oppetid eller at programkode vil inneholde feil. Kanskje burde vi minne oss på dette når vi klager på alle IT-systemene. Og kanskje burde vi være glad for at det oppstår så lite feil som det faktisk gjør. 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Juridisk avdeling og presentasjon av juridiske problemstillinger

En sentral bit av arbeidet i en juridisk avdeling er å bidra til å heve den juridiske kompetansen i en virksomhet og gi grunnlag for bedre og mer informerte beslutninger. Dette kan gjøres på mange måter, men som oftest skjer det i form av foredrag eller andre former for presentasjon av juridiske problemstillinger. Evnen til å kunne hjelpe virksomheten er på mange måter avhengig av evnen til å riktig kunne presentere juridiske problemstillinger. Nedenfor lufter jeg noen få tanker om viktigheten av god presentasjonsteknikk i rollen som internadvokat. Evnen til å presentere juridiske problemstillinger er ikke i prinsippet noe forskjellig for en ekstern advokat i motsetning til en internadvokat. Men for den interne advokaten så finnes en del praktiske problemstillinger som må løses i forhold til den spesielle rollen denne innehar. Eksempelvis har internadvokaten sjelden en intern kostnad, og dermed oftest mer tilgjengelig som ressurs enn en eksternadvokat. Dette kan bidra til at int

Ny lov om offentlige anskaffelser på vei

Etter en lang prosess har endelig lovforslaget til en ny lov om offentlige anskaffelser kommet til Stortinget. Forslaget til ny lov kom fra Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 51 L (2015-2016) og fikk sin første behandling 2. juni 2016 i Næringskomiteen. Dette resulterte forrige uke i en innstilling ( Innst. 358 L (2015–2016)) som skal behandles første gang av Stortinget 9. juni 2016. Målet er at Stortinget vedtar ny lov før sommerferien. Spørsmålet er hvilke endringer dette medfører for aktørene i offentlige anskaffelser? Bakgrunnen for lovforslaget Bakgrunnen for lovforslaget er tredelt. For det første har EU vedtatt tre nye direktiver om offentlige   anskaffelser som skal gjennomføres i norsk rett. For det andre bygger forslaget på NOU 2014:4 Enklere regler – bedre anskaffelser, som inneholder forslag til endringer i den særnorske delen av anskaffelsesregelverket. For det tredje foreslår departementet endringer i håndhevelsesreglene. For EUs del så har formålet vært EU

Kompetanse i IT-avtaler – hva er det vi avtaler og hva er viktig?

I virksomheter som tilbyr IT-rådgivnings- og/eller konsulenttjenester kan nettopp erfaring og kompetanse hos de tilbudte ressurser være avgjørende for kvaliteten på resultatet. I offentlige anskaffelser er spørsmål hvordan dette kan og skal vurderes. Tilbudte personers kompetanse og erfaring vil oftest være sentralt i slike tilfeller for å kunne identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbudet for kunden etter anskaffelsesforskriftens § 13-2. Jeg vil kort se litt på reglene i anskaffelsesregelverket omkring vurdering av kompetanse – og deretter litt på kontraktsreguleringen av kompetansekravet - før jeg avslutter med noen kommentarer omkring kompetansebygging. Vurderingen av kompetanse kan finne sted enten som følge av et kvalifikasjonskrav, altså minimumskrav til tjenesteyter etter forskriftens § 8-4 (hvoretter pris ofte blir helt avgjørende) eller som et tildelingskriterium etter forskriftens § 13-2, dvs en evaluering av kompetansen til tilbyderne for å finne den eller de