Gå til hovedinnhold

Hva er god juridisk risikostyring? - fra et in-house perspektiv -


Det er mulig historien om den japanske fiskebåten som ble senket av en ku som kom dalende ned fra himmelen midt i Stillehavet er sann. Men skulle den bare være en myte, så understreker den likevel at risikoen for en hendelse sjelden kan settes til null. Fra et juridisk ståsted betyr det at med en feil kontraktsklausul, så kan en virksomhet risikere konkurs. Fra mitt ståsted er juridisk risikohåndtering den viktigste oppgaven for internjuristen eller advokaten til en virksomhet.

Når du jobber med IT-virksomhet kan det av og til synes som at verden består av matematiske absolutter. Tross alt vil programvaren i kompilert form utgjøre et sett av null og enere. I litt overført betydning har juridisk rådgivning noe av det samme perspektivet i forhold til klienten. Et godt juridisk råd skal være forståelig for klienten slik at det enten følges eller ikke. For internadvokaten kan dette være en utfordring ettersom denne fort blir oppfattet som et hinder for forretningen: «business-preventer» eller «politi».

Rollen som internadvokat har heldigvis mange fasetter. Selv om det til tider er noen oppgaver som krever at interne konsernregler gir internadvokaten en politi-rolle, så gir den interne rollen mange muligheter til å kombinere den juridiske forståelsen med en god forståelse for forretning slik at virksomheten kan nå sine mål.

Som internadvokat gis det nemlig en mulighet til å komme i sterk og tett inngripen med virksomheten fra både et kommersielt (økonomisk) ståsted og i forhold til forståelsen for virksomhetens leveranse (og dennes drivere). Advokaten skal etter mitt syn ikke være eller bli ansvarlig for økonomien i et prosjekt eller for leveransen. Men gjennom tett dialog med finansenheten i virksomheten får internadvokaten innsikt og forståelse for den kommersielle siden av de juridiske råd. Og sammen med ingeniørene får internadvokaten en bedre forståelse for hva som er sentralt for en leveranse og hvordan utfordringer og risikoer kan håndteres. Over tid gir denne kompetansen internadvokaten en institusjonell kompetanse som vanskelig erverves av eksterne advokater.

I et prosjekt vil en prosjektleder ofte styre etter et trekantforhold, som er kost, tid og kvalitet. Prosjektet er nødt til å finne god balanse mellom å levere innenfor avtalt tid, og til den kost som er satt, slik at kvaliteten blir tilstrekkelig optimal (i forhold til det som er avtalt). Drar det ene hjørnet for mye, vil det oftest gå ut over de to andre. Blir det for stort fokus på kvalitet vil det fort gå langt over tid, som igjen vil medføre økte kostnader. I motsatt fall, kan et for sterkt fokus på lave kostnader kunne gå ut over kvaliteten og evnen til å ha tilstrekkelig ressurser tilgjengelig for å levere innenfor tid. På samme måte vil det etter mitt syn kunne argumenteres at en internadvokat kan styre i forhold til sin rådgivning. Ikke ved et binært fokus på god eller dårlig kontrakt, men evnen til å konstruere en kontrakt som motparten kan akseptere, samtidig som virksomheten er innforstått med den risiko virksomheten er i ferd med å ta.

Istedenfor et binært fokus på god eller dårlig jus i en kontrakt kan de juridiske råd vurderes ut ifra en parallell til prosjektlederens kost-tid-kvalitet-triangel. En modell for juridisk risikostyring vil for en internadvokat kunne være å ta utgangspunkt i et risiko-triangelet bestående av jus (kontrakt), økonomien og leveransen. Den ideelle kontrakten kan plasseres et sted mellom disse tre punktene i trianglet. Det er ut i fra en forståelse og vurdering av de kommersielle forholdene som settes i spill ved en kontrakt, sammen med evnen og muligheten til å levere (eller konstruere) at de kontraktuelle vilkårene utgjør et verktøy for juridisk risikostyring.

Hva betyr så dette i praksis? Så lenge virksomheten tar bevisste valg basert på at advokaten klarer å synliggjøre den juridiske risiko, så utgjør jussen en viktig medspiller i virksomhetens evne til å lykkes. En ledelse vil kunne ta valg hvor det eksempelvis er mulig å ta en større kontraktuell risiko for en høy dagbot fordi leveranserisikoen er vurdert til å være lav og eventuelt kan avhjelpes med andre tiltak. En høy kontraktuell risiko må også vurderes samlet opp mot andelen av kontrakter (eller deres respektive kontraktsverdi) med dette nivået risiko mot de øvrige kontrakter med lavere (eller normal) risiko. Den kontraktuelle risikoen må så vurdere opp mot den økonomiske risikoen (eller potensiale). Dette gjelder både i relasjon til hvilken gevinst en avtale representerer og i forhold til de øvrige kommersielle risikoene, slik som eksempelvis øvre rammene for en dagbot eller overskridelse av målpris. På samme måte vil en for lav fokus på kommersielle forhold i en kontrakt medføre at de øvrige hjørner blir for vanskelig å håndtere. I slike tilfeller så er det enda viktigere at kontrakten samspiller med økonomien og leveransen, slik at de treffer. De er med andre ord ikke i seg selv motpoler sett kun i fra virksomheten som rådgis.

Derimot vil det kunne være motpoler i trianglet sett ut i fra balansen mellom en kunde og en leverandør, ettersom en motpart sjelden vil godta at all risiko, enten den gjelder kontrakt, økonomi eller leveranse, går ensidig til fordel for den andre. Selv om utgangspunktet er at avtaler skal holdes, så kan dårlig økonomi i en kontrakt for en part medføre risiko for den andre hvis det er vanskelig å bytte leverandør gjennom avhengighet til leveransen. Fordelen for den interne advokaten er i slike tilfeller at ved å kjenne godt til en virksomhet og dennes sterke og svake sider, så vil en lettere kunne finne en balanse og rådgi mer presist. Samtidig vil advokaten kunne mer presist synliggjøre risiko og hvordan denne kan håndteres for å redusere sannsynligheten for at den inntreffer.

Og da er vi tilbake til utgangspunktet, nemlig en risikovurdering basert på at i en virksomhet så kan også den juridiske risiko vurderes ut ifra modellen hvor reell risiko baseres på en formell hvor sannsynlighet for at noe inntreffer vurderes opp mot konsekvensen («risiko = sannsynlighet x konsekvens»), og dermed gir et utgangspunkt for håndtering og reduksjon av risiko. En viktig rolle for den interne advokaten er å etablere en intern modell som gir en virksomhet muligheten til å styre sin juridiske risiko over tid, og på den måten bidra til å holde skuta (virksomheten) flytende gjennom diverse stormer.

Så tilbake til vår japanske fiskebåt midt i Stillehavet som ble senket av den flyvende ku. Historien sier at de japanske fiskerne ble plukket opp av kystvakten som ikke trodde på historien og fiskerne ble satt i fengsel. Heldigvis innrømmet de russiske flyvere at de på vei tilbake til Sibir hadde knabbet med seg noen kuer. Men pga storm så slet kuene seg på flyet og flygerne tok valget å kaste kuene over bord. Det er lite fiskerne kunne ha gjort for å forhindre fallende-ku-risikoen. Lærdommen for internadvokaten er at risiko finnes i et ethvert tiltak i en virksomhet og en virksomhet kan aldri skrive seg ut av alle risikoforhold. Noe risiko må virksomheten leve med. Men vurdert godt opp mot erfaring og virksomhetens leveranseevne er det mulig å styre juridisk risiko på en god måte.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Juridisk avdeling og presentasjon av juridiske problemstillinger

En sentral bit av arbeidet i en juridisk avdeling er å bidra til å heve den juridiske kompetansen i en virksomhet og gi grunnlag for bedre og mer informerte beslutninger. Dette kan gjøres på mange måter, men som oftest skjer det i form av foredrag eller andre former for presentasjon av juridiske problemstillinger. Evnen til å kunne hjelpe virksomheten er på mange måter avhengig av evnen til å riktig kunne presentere juridiske problemstillinger. Nedenfor lufter jeg noen få tanker om viktigheten av god presentasjonsteknikk i rollen som internadvokat. Evnen til å presentere juridiske problemstillinger er ikke i prinsippet noe forskjellig for en ekstern advokat i motsetning til en internadvokat. Men for den interne advokaten så finnes en del praktiske problemstillinger som må løses i forhold til den spesielle rollen denne innehar. Eksempelvis har internadvokaten sjelden en intern kostnad, og dermed oftest mer tilgjengelig som ressurs enn en eksternadvokat. Dette kan bidra til at int

Ny lov om offentlige anskaffelser på vei

Etter en lang prosess har endelig lovforslaget til en ny lov om offentlige anskaffelser kommet til Stortinget. Forslaget til ny lov kom fra Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 51 L (2015-2016) og fikk sin første behandling 2. juni 2016 i Næringskomiteen. Dette resulterte forrige uke i en innstilling ( Innst. 358 L (2015–2016)) som skal behandles første gang av Stortinget 9. juni 2016. Målet er at Stortinget vedtar ny lov før sommerferien. Spørsmålet er hvilke endringer dette medfører for aktørene i offentlige anskaffelser? Bakgrunnen for lovforslaget Bakgrunnen for lovforslaget er tredelt. For det første har EU vedtatt tre nye direktiver om offentlige   anskaffelser som skal gjennomføres i norsk rett. For det andre bygger forslaget på NOU 2014:4 Enklere regler – bedre anskaffelser, som inneholder forslag til endringer i den særnorske delen av anskaffelsesregelverket. For det tredje foreslår departementet endringer i håndhevelsesreglene. For EUs del så har formålet vært EU

Kompetanse i IT-avtaler – hva er det vi avtaler og hva er viktig?

I virksomheter som tilbyr IT-rådgivnings- og/eller konsulenttjenester kan nettopp erfaring og kompetanse hos de tilbudte ressurser være avgjørende for kvaliteten på resultatet. I offentlige anskaffelser er spørsmål hvordan dette kan og skal vurderes. Tilbudte personers kompetanse og erfaring vil oftest være sentralt i slike tilfeller for å kunne identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbudet for kunden etter anskaffelsesforskriftens § 13-2. Jeg vil kort se litt på reglene i anskaffelsesregelverket omkring vurdering av kompetanse – og deretter litt på kontraktsreguleringen av kompetansekravet - før jeg avslutter med noen kommentarer omkring kompetansebygging. Vurderingen av kompetanse kan finne sted enten som følge av et kvalifikasjonskrav, altså minimumskrav til tjenesteyter etter forskriftens § 8-4 (hvoretter pris ofte blir helt avgjørende) eller som et tildelingskriterium etter forskriftens § 13-2, dvs en evaluering av kompetansen til tilbyderne for å finne den eller de