Gå til hovedinnhold

Kommersielt tilsnitt. Hva bør en in-house advokat kjenne til av finans?

Som in-house advokat så ønsker du å være en god sparringspartner for virksomheten, i tillegg til å være en god advokat eller jurist på det rent juridiske området. Og for å få det så er det behov for et visst kommersielt tilsnitt. Men hva er et kommersielt tilsnitt?


Jeg velger å kalle det "kommersielt tilsnitt" der andre privatpraktiserende advokater kanskje ville har brukt begrepet "forretningsadvokat". Det er noe smak og behag i hva en velger å kalle det men kjernen for min del er at for å kunne kommunisere godt med en finansavdeling så må in-house advokaten kjenne til de knagger som finansdirektøren bruker. Og ja, du må også være en god advokat ved siden av.


Men for å ha et kommersielt tilsnitt må du ikke nødvendigvis ha tatt en revisorutdannelse. Det vil naturlig nok være en styrke om in-house advokaten har slik formell utdannelse, men de færreste har slik kompetanse.


Så hva bør en in-house advokat kjenne til av finansielle forhold som kan være nyttig? For min del så har jeg ikke laget meg en "must"-liste men kom i forrige uke over en interessant artikkel på denne bloggen: https://sterlingmiller2014.wordpress.com/, og hvor innledningen på artikkelen om "Ten Things: Basic Finance for In-House Lawyers " var treffende for personer med samme rolle som meg.


I praksis skriver Sterling Miller hva han som in-house advokat over mange år har erfart er finansuttrykk en in-house advokat bør kjenne til og beherske. Han tar opp kort begrepene:


1. GAAP. Det er ofte referert til som US GAAP, men som vi ofte ser i relasjon til IFSR (International Accounting Standards Board), dvs prinsipper for regnskapsføring.
2. Accrual Basis (dvs i relasjon til "revenue recognition")
3. Blance Sheet
4. Income Statement (P&L; Revenue - Expences = Net Income).
5. Cash Flow
6. General ledger (hovedboken)
7. Kjernebegrep : EBITDA/Amortisering/CAGR (compound annual growth rate)/Basis point/Goodwill/Close Process/Pro-forma
8. Key-formulas: Gross margin/Net Present Value/Contribution to margin/EV/ Debt-equity ratio
9. Reserver


Det er en god liste over ting som in-house advokater møter og nytting å gjøre seg kjent med.







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Juridisk avdeling og presentasjon av juridiske problemstillinger

En sentral bit av arbeidet i en juridisk avdeling er å bidra til å heve den juridiske kompetansen i en virksomhet og gi grunnlag for bedre og mer informerte beslutninger. Dette kan gjøres på mange måter, men som oftest skjer det i form av foredrag eller andre former for presentasjon av juridiske problemstillinger. Evnen til å kunne hjelpe virksomheten er på mange måter avhengig av evnen til å riktig kunne presentere juridiske problemstillinger. Nedenfor lufter jeg noen få tanker om viktigheten av god presentasjonsteknikk i rollen som internadvokat. Evnen til å presentere juridiske problemstillinger er ikke i prinsippet noe forskjellig for en ekstern advokat i motsetning til en internadvokat. Men for den interne advokaten så finnes en del praktiske problemstillinger som må løses i forhold til den spesielle rollen denne innehar. Eksempelvis har internadvokaten sjelden en intern kostnad, og dermed oftest mer tilgjengelig som ressurs enn en eksternadvokat. Dette kan bidra til at int

Ny lov om offentlige anskaffelser på vei

Etter en lang prosess har endelig lovforslaget til en ny lov om offentlige anskaffelser kommet til Stortinget. Forslaget til ny lov kom fra Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 51 L (2015-2016) og fikk sin første behandling 2. juni 2016 i Næringskomiteen. Dette resulterte forrige uke i en innstilling ( Innst. 358 L (2015–2016)) som skal behandles første gang av Stortinget 9. juni 2016. Målet er at Stortinget vedtar ny lov før sommerferien. Spørsmålet er hvilke endringer dette medfører for aktørene i offentlige anskaffelser? Bakgrunnen for lovforslaget Bakgrunnen for lovforslaget er tredelt. For det første har EU vedtatt tre nye direktiver om offentlige   anskaffelser som skal gjennomføres i norsk rett. For det andre bygger forslaget på NOU 2014:4 Enklere regler – bedre anskaffelser, som inneholder forslag til endringer i den særnorske delen av anskaffelsesregelverket. For det tredje foreslår departementet endringer i håndhevelsesreglene. For EUs del så har formålet vært EU

Kompetanse i IT-avtaler – hva er det vi avtaler og hva er viktig?

I virksomheter som tilbyr IT-rådgivnings- og/eller konsulenttjenester kan nettopp erfaring og kompetanse hos de tilbudte ressurser være avgjørende for kvaliteten på resultatet. I offentlige anskaffelser er spørsmål hvordan dette kan og skal vurderes. Tilbudte personers kompetanse og erfaring vil oftest være sentralt i slike tilfeller for å kunne identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbudet for kunden etter anskaffelsesforskriftens § 13-2. Jeg vil kort se litt på reglene i anskaffelsesregelverket omkring vurdering av kompetanse – og deretter litt på kontraktsreguleringen av kompetansekravet - før jeg avslutter med noen kommentarer omkring kompetansebygging. Vurderingen av kompetanse kan finne sted enten som følge av et kvalifikasjonskrav, altså minimumskrav til tjenesteyter etter forskriftens § 8-4 (hvoretter pris ofte blir helt avgjørende) eller som et tildelingskriterium etter forskriftens § 13-2, dvs en evaluering av kompetansen til tilbyderne for å finne den eller de