Gå til hovedinnhold

Foryngelse av åndsverkloven

På torsdag i forrige uke, 1.september, gikk høringsfristen ut for å komme med høringssvar til Kulturdepartementets høring om forslag til ny åndsverklov.

Departementet viser til at hensikten har vært å modernisere og forenkle loven, slik at den blir et mer effektivt og lettere anvendelig verktøy for alle dens brukere. Et eksempel på modernisering er å gå vekk fra begrepet "opphavsmann" og til en mer kjønnsnøytral variant som "opphaver".

Forslaget til den nye åndsverkloven inneholder endringer både når det gjelder språk og struktur og også materielt sett i forhold til eksisterende lov. Hovedreglene og prinsippene som gjeldende lovgivning er bygget på, vil imidlertid videreføres. Et hovedmål med åndsverkloven – både gjeldende og ny lov – er å sikre rettighetshaverne inntekter. Forslaget til ny lov tar sikte på å klargjøre og forenkle reglene for bruk av åndsverk, basert på at det skal være en rimelig balanse mellom de interesser loven skal ivareta. Enkelte regler medfører kodifisering av gjeldende praksis.

Av de mer interessante reglene som kommer er en form for kodifisering av spesialitetsprinsippet gjennom en ny bevisbyrderegel hvoretter en erverver har bevisbyrden for at rett til å råde over åndsverk er overdratt. Ved tvil skal avtaler om overdragelse av opphavsrett tolkes til fordel for den originære rettighetshaveren. Når rettigheter overdras til bruk i ervervsvirksomhet, har den originære rettighetshaveren etter forslaget til ny lov krav på et rimelig vederlag fra erververen. Ved vurderingen av hva som er rimelig vederlag, skal det bl.a. legges vekt på overdragelsens omfang og hvilken økonomisk verdi den har for erververen, sett i lys av de konkrete forhold som gjør seg gjeldende og hva som er vanlig og rimelig på området. En annen interessant ny regel gjelder en generell bestemmelse om adgang for den originære rettighetshaveren til å si opp avtalen dersom overdratte rettigheter ikke blir benyttet innen tre år. Bestemmelsen kan kun fravikes ved å avtale en annen frist. Dette kan skape en uklarhet for erververe av åndsverk, men bestemmelsen gjelder ikke i arbeidsforhold.

Til slutt nevnes lovfesting av det til nå ulovfestede prinsipp om at opphavsrett til verk skapt i ansettelsesforhold, i mangel av annen avtale, anses overgått til arbeidsgiveren i den utstrekning det er nødvendig for at ansettelsesforholdet skal nå sitt formål. Bestemmelsen er i seg selv ikke urimelig, men i forhold til et moderne og fleksibelt arbeidsliv så kan det skape uklare grenser for hva som er innenfor og hva som er utenfor. Med det nye forslaget til bevisbyrderegel kan arbeidsgivere bli stilt i en vanskelig situasjon for arbeidstakere som utnytter know-how hos arbeidsgiver for å skape sitt eget. Ettersom industriarbeiderens 9-16-jobb er erstattet med fleksibel arbeidstid og mobile verktøy kan grensene for hva som er innenfor og utenfor arbeidsforholdet bli uklart. Det blir spennende å se hva høringsrunden bringer av innspill som departementet tar hensyn til.

  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Juridisk avdeling og presentasjon av juridiske problemstillinger

En sentral bit av arbeidet i en juridisk avdeling er å bidra til å heve den juridiske kompetansen i en virksomhet og gi grunnlag for bedre og mer informerte beslutninger. Dette kan gjøres på mange måter, men som oftest skjer det i form av foredrag eller andre former for presentasjon av juridiske problemstillinger. Evnen til å kunne hjelpe virksomheten er på mange måter avhengig av evnen til å riktig kunne presentere juridiske problemstillinger. Nedenfor lufter jeg noen få tanker om viktigheten av god presentasjonsteknikk i rollen som internadvokat. Evnen til å presentere juridiske problemstillinger er ikke i prinsippet noe forskjellig for en ekstern advokat i motsetning til en internadvokat. Men for den interne advokaten så finnes en del praktiske problemstillinger som må løses i forhold til den spesielle rollen denne innehar. Eksempelvis har internadvokaten sjelden en intern kostnad, og dermed oftest mer tilgjengelig som ressurs enn en eksternadvokat. Dette kan bidra til at int

Ny lov om offentlige anskaffelser på vei

Etter en lang prosess har endelig lovforslaget til en ny lov om offentlige anskaffelser kommet til Stortinget. Forslaget til ny lov kom fra Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 51 L (2015-2016) og fikk sin første behandling 2. juni 2016 i Næringskomiteen. Dette resulterte forrige uke i en innstilling ( Innst. 358 L (2015–2016)) som skal behandles første gang av Stortinget 9. juni 2016. Målet er at Stortinget vedtar ny lov før sommerferien. Spørsmålet er hvilke endringer dette medfører for aktørene i offentlige anskaffelser? Bakgrunnen for lovforslaget Bakgrunnen for lovforslaget er tredelt. For det første har EU vedtatt tre nye direktiver om offentlige   anskaffelser som skal gjennomføres i norsk rett. For det andre bygger forslaget på NOU 2014:4 Enklere regler – bedre anskaffelser, som inneholder forslag til endringer i den særnorske delen av anskaffelsesregelverket. For det tredje foreslår departementet endringer i håndhevelsesreglene. For EUs del så har formålet vært EU

Kompetanse i IT-avtaler – hva er det vi avtaler og hva er viktig?

I virksomheter som tilbyr IT-rådgivnings- og/eller konsulenttjenester kan nettopp erfaring og kompetanse hos de tilbudte ressurser være avgjørende for kvaliteten på resultatet. I offentlige anskaffelser er spørsmål hvordan dette kan og skal vurderes. Tilbudte personers kompetanse og erfaring vil oftest være sentralt i slike tilfeller for å kunne identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbudet for kunden etter anskaffelsesforskriftens § 13-2. Jeg vil kort se litt på reglene i anskaffelsesregelverket omkring vurdering av kompetanse – og deretter litt på kontraktsreguleringen av kompetansekravet - før jeg avslutter med noen kommentarer omkring kompetansebygging. Vurderingen av kompetanse kan finne sted enten som følge av et kvalifikasjonskrav, altså minimumskrav til tjenesteyter etter forskriftens § 8-4 (hvoretter pris ofte blir helt avgjørende) eller som et tildelingskriterium etter forskriftens § 13-2, dvs en evaluering av kompetansen til tilbyderne for å finne den eller de