I enkelte anskaffelser
for rammeavtale om kjøp av IT-konsulenter introduseres klausuler som på en
eller annen måte skal gi kunden en «til-enhver-tid-beste-pris». Bruk av slike
klausuler for rammeavtaler om konsulentkjøp er i beste fall svært vanskelig. Men
det mest kritiske er at det vitner om begrenset forståelse for IT-virksomheter
og konkurranse i offentlige anskaffelser, samt at slike klausuler er potensielt
kostnadsdrivende.
En «beste-pris»-pris klausul, slik jeg har møtt de siste
årene, er gjerne formulert slik at de skal gi kunden en rett til justere priser
til tilsvarende priser for tilsvarende tjenester (her konsulenttjenester). Eksempelvis
at, «leverandøren skal sørge for at ytelsens pris til enhver tid er minst like
gunstig for kunden som tilsvarende eller sammenlignbare ytelser andre kunder
normalt kan oppnå hos leverandøren». For
å gjennomføre dette pålegges leverandøren å gjennomføre på forespørsel en
revisjon fra et uavhengig revisjonsselskap for å bekrefte eksisterende
prisnivå. Kostnadene for å gjennomføre en slik revisjon, som gir en relevant
sammenligning og grunnlag for eventuell prisjustering («benchmarking») kan fort
påløpe seg til 50-100.000 NOK eks mva.
For vurdere om slike klausuler kan være kostnadsdrivende er det
tilstrekkelig å se hen til rammeavtaler hvor leverandørene til offentlig sektor
sjelden eller aldri har noen form garanti for omsetning innenfor en rammeavtale,
samt at det offentlige kan si opp oppdrag eller bistand med 30 dagers varsel. En
direkte kostnad på opptil 100.000 NOK for revisjon per år vil for mange
rammeavtaler, hvor omsetningen kan beløpe seg til en til to ressurser per år,
være avgjørende for om avtalen gir går i pluss eller minus. Ser vi på de siste
omsetningstallene for de største IT-konsulenthusene i 2014 (se
konsulentguiden.no) ligger marginen på mellom 3 og 8 %. Blir marginen for lav
betyr det at konsulenthusene ikke vil ha tilstrekkelig kapital for å kunne
satse og videreutvikle sine ressurser og IT-kompetanse. Satses det lite på
IT-konsulenter i Norge vil dette kunne være en utfordring for å bevare norske
IT-arbeidsplasser og i større grad eksponere Norge kompetanse fra lavkostland.
Så hva kan selskaper gjøre i slike tilfeller? En mulighet er
å forhandle bort slike klausuler. Det vil være en mulighet hvis det er en
privat anskaffelse. I offentlige anskaffelser vil muligheten derimot være begrenset
ettersom et forbehold fort vil kunne være vesentlig eller vurdert av det offentlige
til å være vesentlig og ute av anskaffelsen. Så hvis selskapet først ønsker å
by på rammeavtale i offentlige anskaffelser så vil slike klausuler være noe som
må aksepteres.
Når første klausulen eksisterer i en kontrakt i offentlig
sektor, så er spørsmålet hvordan den treffer det enkelte avtaleforhold. Det
første er kostnadsperspektivet som nevnt over. En slik klausul kan pådra
virksomheten kostnader ved revisjon. Dette er en ren kostnad som må regnes
eventuelt inn i prisene til IT-selskapet, eller helst burde dekkes av kunden
ettersom det er eneste måten å stille alle leverandører likt. For det andre så
er spørsmålet om slike klausuler faktisk er anvendelig på rammeavtale om kjøp
av konsulenttjenester. Min påstand er at det er høyst tvilsomt om det er mulig
å sammenligne priser i IT-konsulentavtaler, for hva er «tilsvarende eller
sammenlignbare ytelser»:
- Hver anskaffelse i offentlig sektor er unik i forhold til det faktiske behov for IT-konsulenter og forskjellig type IT-kompetanse hos den enkelte kunde.
- Hver IT-konsulent er forskjellig fra den andre i forhold til kompetanse og erfaring.
- Hver anskaffelse har forskjellig volumforventning, selv om det sjelden er garanterte uttak.
- Prising av konsulenter baserer seg på mange forhold som sjelden er like, slik som
- forventet volum mot en kunde
- forventet type oppdrag og risikobetrakning av disse (oppdrag, fastpris, bistand, osv)
- faktisk ledighet av konsulenter på et gitt tidspunkt i forhold til viljen til å gi priser og sikre arbeidsplasser
- strategisk tilnærming til den enkelte kunde
- strategisk prising i forhold til andre konkurrenter
- strategiske oppdrag som er ønskelig å ha for å bygge kompetanse eller referanser
- det enkelte års marginbehov, eller andre individuelle forhold som ikke er mulig å synliggjøre for omverden.
- Enkelte forhold mellom kunde og leverandør vil også være taushetsbelagt, inkludert forretningshemmeligheter.
- Ved å tillate fullt innsyn i den enkelte leverandørs prising vil kreve innsyn i forretningshemmeligheter som vil skade den enkelte virksomhets konkurranseevne på sikt.
- Avtalevilkår er sjelden helt like og prises derfor ulikt. Når ikke det offentlige kan prise avtalevilkår og deres forbehold vil det være lite naturlig å kunne gjøre det mellom to offentlige anskaffelser med ulike avtalevilkår.
- Hvis det fremvises et prisavvik så er spørsmålet hva konsekvensen av dette skal være og hvordan ulike avtalevilkår og eventuelt faktiske forhold skal prises.
Enkelt sagt så er IT-konsulenter ferskvare som det er
vanskelig å sammenligne fra avtale til avtale.
Det også et spørsmål om slike klausuler bør brukes på kjøp
av konsulenter. Det offentlige har det offentlige anskaffelsesregelverket til
hjelp for å sikre konkurranse. Derfor er det satt en begrensning for lengden på
slike rammeavtaler til 4 år. Noen ganger kan priser justeres årlig, og i beste
fall skjer dette årlig. I andre tilfeller krever kunden faste priser i de to
første avtaleårene og deretter eventuell prisøkning i opsjonsårene.
Opsjonsårene er noe som leverandøren må håpe på at kunden utløser, men det er
kundens privilegium å utløse disse. I tillegg sikres konkurranse hvis det er
flere leverandører som må konkurrere i mini-konkurranser og med timepriser i
rammeavtalen som øvre grense. Totalt sett er det offentlige godt sikret for å
få tilstrekkelig gode priser og kan som oftest også terminere rammeavtaler hvis
de mener at prisene ikke er gode nok, selv om det offentlige ikke er bundet til
å ta ut noe garantert volum.
Det er mulig kunder lever i den tro at konsulentselskaper
tjener store penger på rammeavtalene de innehar, men gitt IT-selskapenes
marginer burde så viser dette at det ikke er fullt så enkelt. Det er også
begrenset hvor langt ned i pris konsulentselskapene kan gå før det går ut over
evnene til selskapene å bygge videre på norsk IT-kompetanse. En grunn til «beste-pris»-klausuler
kan være på bakgrunn av at priser i IT-bransjen på IT-utstyr har hatt en
tendens til å halveres hver 18 måned. Men dette har vært i forhold til raskere og
nyere utstyr eller stordriftsfordeler for en kunde ved rabatter på software,
men for rammeavtaler innen IT-konsulentmarkedet ikke er samme kobling. Håpet er
at kunder ser at hvis de ønsker å få det beste ut av sine leverandører og
dermed for kunden selv, så er det snarere viktig med gode og balanserte vilkår.
I den nyeste rammeavtalemalen til DIFI, dvs SSA-R har beste-pris-klausulen
blitt fjernet. Dette taler for at spesielt i offentlige anskaffelser burde vi
se stadig mindre bruk av en slik klausul. Og så får kundene i offentlige
anskaffelser heller sørge for at revisjonsklausuler brukes for å dokumentere at
kunden har fått den tjeneste som er avtalt gjennom den konkurranse en offentlig
anskaffelse er. Og ikke minst at partene til en rammeavtalen heller bruker
ressurser på å etablere gode samhandlingsmodeller som sikrer kunden den riktige
kompetanse i bistandsprosjekter og oppdrag som gir faktisk verdi til kunden.
Kommentarer
Legg inn en kommentar