Gå til hovedinnhold

Dom i offentlige anskaffelser: Vesentlige forbehold og positive kontraktsinteresse

31. mars 2016 avsa Borgarting lagmannsrett en dom (LB-2015-72805) som er av interesse for de som følger med IT og anskaffelser. Retten kom til at Statens vegvesen hadde begått en vesentlig feil under en offentlig anskaffelse av en IT-løsning hvor den valgte leverandør skulle ha vært avvist på bakgrunn av vesentlige forbehold. Resultatet var at BT Signaal, som ble innstilt som nr 2, fikk tilkjent 25 MNOK i erstatning i form av den positive kontraktsinteresse ettersom det var klar sannsynlighetsovervekt for at denne tilbyderen ville ha fått kontrakten.



Bakgrunnen for saken var at IBM ble tildelt kontrakt for utvikling og drift av en bompengebetalingsløsning («AutoPASS Grindgut»). Utviklingen skulle skje ved bruk av Dataforeningens PS2000-kontrakt for leveranse av Programvare (smidig metodikk), og deretter drift gjennom SSA-D (driftsavtalen) samt videreutvikling og forvaltning. Etter pre-kvalifisering leverte både IBM og BT Signaal inn tilbud, hvor av disse to kun var IBM som hadde forbehold. Med noen endringer ble også siste tilbud innlevert av IBM med forbehold. Ved den endelige evalueringen endte IBM marginalt bedre enn BT Signaal (10 poeng mot 9,7 poeng).

Det rettslige utgangspunktet som retten vurderte følger av anskaffelsesloven § 11 hvoretter en tilbyder har krav på erstatning for det tap han har lidt som følge av oppdragsgivers brudd på loven og forskrift. Videre kom retten til at erstatningen skulle baseres på den positive kontraktsinteresse, dvs som om BT Signaal hadde blitt tildelt kontrakten og gjennomført leveransen, som følge av rettspraksis. Retten viser til Nucleusdommen (Rt-2001-1062) om at feilene måtte være vesentlige og i forhold til beviskravet for årsakssammenheng, der det kreves «at anbydar med klar sannsynlegovervekt viser at oppdraget skulle gått til vedkomande anbydar».

Det er mange interessante aspekter ved dommen men det som likevel er mest interessant i dommen er de to forhold som retten mener er vesentlige forbehold, og som leder til at det er begått en vesentlig feil ved at tilbudet til IBM skulle ha vært avvist (jfr. anskaffelsesforskriften § 20-13 (1) d).  Det ene vesentlige forbeholdet var knyttet til at den valgte leverandøren (IBM) tok et forbehold til den opphavsrettsbestemmelsen knyttet til eiendoms- og disposisjonsrett til programvare. Det andre var i forhold til presiseringer av lovpålagte krav.

Det er for så vidt interessant å merke seg at IBM hadde mange forbehold som ikke ble ansett som vesentlige, men som retten også drøfter. Dette til tross for at den ikke tar stilling til om forbeholdet _kunne_ vært avvist på bakgrunn av såkalt «relativ bedømmelsestvil». Grunnen må antas å være at når retten så klart og tydelig finner at de to vesentlige forbeholdene «hver for seg – og i alle fall samlet – utgjør et vesentlig forbehold» så er feilen konstatert som vesentlig og tilbudet skulle vært avvist. Her diskuteres kort de vesentlige forbeholdene:

Eiendoms- og disposisjonsrett

Når det gjaldt det første vesentlige forbehold så valgte IBM å ta et forbehold i driftsavtalen om at IBM skulle ha evigvarende og verdensomspennende til vederlagsfri lisens til å bruke kundens løsninger – selv om kunden behold all eiendomsrett til løsningen. Det betyr at for den bruk som kunden skulle ha, så var det ikke et forbehold som gjorde direkte inngripen i bruksmuligheten til kunden. Kunden ville fullt ut ha samme muligheter til å bruke og utnytte programvaren som uten forbeholdet. Det andre interessante i denne vurderingen er hvorfor dette vurderes som vesentlig all den tid dette var et forbehold til SSA-D, dvs driftsavtalen og den tilsynelatende begrensede utviklingen som ville finne sted under denne avtalen da det ville være videreutviklingsavtalen som ville regulere fremtidig utvikling av Grindgut. Til slutt kommer også retten til at forbeholdet hadde «stor økonomisk gevinst» for IBM. Det er uklart hva retten legger i dette uten å si at dette også måtte kunne prissettes, og alene også ut i fra et SSA-D-perspektiv. Men at enhver kildekode kan ha en verdi er nok riktig, samtidig som det er relativt anerkjent at det kreves mye for å industrialisere en programvare til å bli en standardløsning. Det kan til og med stilles spørsmålstegn om verdien for kunden kunne vært høyere om IBM hadde satset på programvaren gjennom å dele fremtidige vedlikeholds- og utviklingskostnader på flere aktører.

Lovpålagte krav

Retten vurderte også IBMs presisering av punktet om «Lovpålagte krav» som et vesentlig forbehold. Det var et krav om at løsningen må være i henhold til norske lover og regler som eksempelvis merverdiavgiftsloven, regnskapsloven, bokføringsloven, NS4102, avtaleloven, forvaltningsloven, offentlighetsloven og personopplysningsloven. I praksis et krav om at leverandøren måtte følge norske lover og regler. Det i seg selv er uproblematisk for en leverandør å følge norske lover og regler så lenge denne leverandøren velger å operere i Norge eller mot Norge. Det interessante med dette forbeholdet er rettens vurdering av IBMs forbehold eller presisering av leveranseansvar om at: «Kompetanse og fortolkning av lovgivning som regulerer Kundens virksomhet, må være Kundens bidrag inn i prosjektet.» Retten slår videre fast at den «ikke [er] enig med Statens vegvesen i at det her bare dreier seg om en presisering av den samarbeidsplikten som ellers følger av kontrakten, jf. pkt. 1.3 om kundens generelle plikter, og at forbeholdet kan prissettes til den ekstra personalkostnad Statens vegvesen får ved å måtte stille med en person til å arbeide med lovgivning.»

Her mener jeg at retten faktisk tar flere feil ettersom den mener dette kun er en lemping av ansvar fra leverandør over på kunde. Etter mitt syn er det her retten ikke ser at i en smidig utviklingsmetodikk, synliggjort ved valg av PS2000, er faser hvor partene må samhandle på en kompleks og integrert måte. Kunden vil i behovsanalysen ha hovedansvaret for å synliggjøre hvilke behov den har, og deretter vil det i løsningsbeskrivelsesfasen være i større grad et felles ansvar å tydeliggjøre produktkøen/epos og konkrete krav til konstruksjon, før leverandøren får hovedansvaret for konstruksjonen. I spesielt de to første fasene så vil kunden måtte stille med sin domenekompetanse (kjernekompetanse). I disse fasene er det derfor kunden som vil være nærmest til forstå sin kravsspesifikasjon og lover og regler denne er satt til å forvalte. Skulle her leverandøren få et selvstendig ansvar for å forstå praktiseringen av veitrafikkloven, tilhørende regler og hvordan disse praktiseres av kunden, så vil det forutsette at dette er klart og tydelig beskrevet. Det er ikke tilfelle med PS2000 og heller ikke formålet. Hvis alt var klart definert i forkant så ville utviklingen skjedd som et fossefallsprosjekt og det ville vært lite behov for samhandling mellom kunde og leverandør underveis i prosjektet. I all enkelhet så mener jeg at retten her ikke har forstått hvordan kontraktsstandarden PS2000 fungerer.

På bakgrunn av disse to forbeholdene er vesentlige kommer retten til at IBM skulle være diskvalifisert, dvs en plikt for kunden å avvise. Andre forbehold ble også diskutert, men det får være tema for et annet blogginnlegg - og ikke minst la oss avvente om dommen blir anket.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Juridisk avdeling og presentasjon av juridiske problemstillinger

En sentral bit av arbeidet i en juridisk avdeling er å bidra til å heve den juridiske kompetansen i en virksomhet og gi grunnlag for bedre og mer informerte beslutninger. Dette kan gjøres på mange måter, men som oftest skjer det i form av foredrag eller andre former for presentasjon av juridiske problemstillinger. Evnen til å kunne hjelpe virksomheten er på mange måter avhengig av evnen til å riktig kunne presentere juridiske problemstillinger. Nedenfor lufter jeg noen få tanker om viktigheten av god presentasjonsteknikk i rollen som internadvokat. Evnen til å presentere juridiske problemstillinger er ikke i prinsippet noe forskjellig for en ekstern advokat i motsetning til en internadvokat. Men for den interne advokaten så finnes en del praktiske problemstillinger som må løses i forhold til den spesielle rollen denne innehar. Eksempelvis har internadvokaten sjelden en intern kostnad, og dermed oftest mer tilgjengelig som ressurs enn en eksternadvokat. Dette kan bidra til at int

Ny lov om offentlige anskaffelser på vei

Etter en lang prosess har endelig lovforslaget til en ny lov om offentlige anskaffelser kommet til Stortinget. Forslaget til ny lov kom fra Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 51 L (2015-2016) og fikk sin første behandling 2. juni 2016 i Næringskomiteen. Dette resulterte forrige uke i en innstilling ( Innst. 358 L (2015–2016)) som skal behandles første gang av Stortinget 9. juni 2016. Målet er at Stortinget vedtar ny lov før sommerferien. Spørsmålet er hvilke endringer dette medfører for aktørene i offentlige anskaffelser? Bakgrunnen for lovforslaget Bakgrunnen for lovforslaget er tredelt. For det første har EU vedtatt tre nye direktiver om offentlige   anskaffelser som skal gjennomføres i norsk rett. For det andre bygger forslaget på NOU 2014:4 Enklere regler – bedre anskaffelser, som inneholder forslag til endringer i den særnorske delen av anskaffelsesregelverket. For det tredje foreslår departementet endringer i håndhevelsesreglene. For EUs del så har formålet vært EU

Kompetanse i IT-avtaler – hva er det vi avtaler og hva er viktig?

I virksomheter som tilbyr IT-rådgivnings- og/eller konsulenttjenester kan nettopp erfaring og kompetanse hos de tilbudte ressurser være avgjørende for kvaliteten på resultatet. I offentlige anskaffelser er spørsmål hvordan dette kan og skal vurderes. Tilbudte personers kompetanse og erfaring vil oftest være sentralt i slike tilfeller for å kunne identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbudet for kunden etter anskaffelsesforskriftens § 13-2. Jeg vil kort se litt på reglene i anskaffelsesregelverket omkring vurdering av kompetanse – og deretter litt på kontraktsreguleringen av kompetansekravet - før jeg avslutter med noen kommentarer omkring kompetansebygging. Vurderingen av kompetanse kan finne sted enten som følge av et kvalifikasjonskrav, altså minimumskrav til tjenesteyter etter forskriftens § 8-4 (hvoretter pris ofte blir helt avgjørende) eller som et tildelingskriterium etter forskriftens § 13-2, dvs en evaluering av kompetansen til tilbyderne for å finne den eller de