I virksomheter som
tilbyr IT-rådgivnings- og/eller konsulenttjenester kan nettopp erfaring og
kompetanse hos de tilbudte ressurser være avgjørende for kvaliteten på
resultatet. I offentlige anskaffelser er spørsmål hvordan dette kan og skal
vurderes. Tilbudte personers kompetanse og erfaring vil oftest være sentralt i
slike tilfeller for å kunne identifisere det økonomisk mest fordelaktige
tilbudet for kunden etter anskaffelsesforskriftens § 13-2. Jeg vil kort se litt
på reglene i anskaffelsesregelverket omkring vurdering av kompetanse – og deretter
litt på kontraktsreguleringen av kompetansekravet - før jeg avslutter med noen kommentarer omkring kompetansebygging.
- Krav til sertifiseringer hos ressurser (krav til at ressurser er sertifisert for spesielle verktøy eller har sikkerhetsklareringer)
- Krav til opplæring av ressurser i forkant av oppdragsoppstart (krav om at ressurser før de starter opp gjennomgår en initiell opplæring på kundens verktøy eller andre ønskede kompetanseområder)
- Krav til kompetanseoverføring (ved bytte av ressurser så må det gjennomføres en kompetanseoverføring)
- Krav til at tilbudte ressurser også skal faktisk leveres etter kontraktssignering (og ikke tilsvarende)
Vurderingen av kompetanse kan finne sted enten som følge av
et kvalifikasjonskrav, altså minimumskrav til tjenesteyter etter forskriftens §
8-4 (hvoretter pris ofte blir helt avgjørende) eller som et tildelingskriterium
etter forskriftens § 13-2, dvs en evaluering av kompetansen til tilbyderne for
å finne den eller de beste tilbydere. Det er en viss åpning for å tillegge kompetanseforholdene
vekt i tildelingsvurderingen opp mot kvalifikasjonskravene. Under
kvalifikasjonskravene vurderer oppdragsgiver generelle forhold ved
leverandøren, mens under tildelingskriteriene sees det mer på forhold ved
personellet som skal utføre oppdraget. Det må fremgå klart at det er to
forskjellige vurderinger som gjøres under henholdsvis kvalifikasjonskravene og
tildelingskriteriene. Dersom tilbudt organisasjon og nøkkelpersonell vurderes
under kvalifikasjonskravene, kan ikke dette også vurderes under
tildelingskriteriene. Det vil i så fall kunne være en feil i anskaffelsen.
Men hva er det som oftest vurderes? For en vurdering
knyttet til kvalifikasjonskrav er det spørsmål gjerne om selskapet besitter det
antall ressurser som det bes om med tilstrekkelig kompetanse. Dette kan
dokumenteres gjennom f.eks en liste over (i) de viktigste leveranser og utførte tjenester de siste x årene, med
opplysninger om verdi og tidspunkt, og deretter (ii) opplysninger om utdanning
og faglige kvalifikasjoner hos leverandøren og foretakets administrative
ledelse/for de personer som har ansvaret for å utføre tjenesten
(kompetansematrise) gjennom eksempelvis organisasjonsplan for oppdraget som
viser tilbudt personell i de ulike nøkkelposisjonene, og CV for tilbudt personell
med liste over erfaring, utdannelse og relevante referanser.
Skal
kompetanse vurderes som et tildelingskriterium må dokumentasjonen gi mulighet
for å sammenligne tilbud og da konkret vurdere den tilbudte ressurs kompetanse
og evne til å gjennomføre oppdrag eller leveranser. Evalueringen vil ofte vil
være en fordeling mellom hvor mye pris skal telle opp mot kvalitet i form av
tilbudte ressurser og deres CV’er. Ved siden av pris kan også tilgjengelighet
og gjennomføringsevne bli vurdert, slik som å vurdere hvor stort gjennomtrekk
en tilbyder har i sin organisasjon.
Alt i alt skal dette kunne angi hvilket tilbud som økonomisk mest forelaktig
og hvem som skal tildeles en kontrakt, enten det er en leveranseavtale eller en
rammeavtale. Deretter er spørsmålet hvordan kravet til kompetanse skal
gjennomføres i kontrakten, og det er her det begynner å bli interessant.
Norske IT-kontrakter har en viss variasjon i hvordan de
angriper problemstillingen knyttet til sikring av at leverandører har den
tilstrekkelig kompetanse. Uten å være uttømmende så finnes det et utall variasjoner av:
-
Krav til en ressurspool som styres av leverandør
gjennom en leveranseansvarlig (og hvor det ved uttak er krav om å ha
tilstrekkelige antall ressurser tilgjengelig til enhver tid)- Krav til sertifiseringer hos ressurser (krav til at ressurser er sertifisert for spesielle verktøy eller har sikkerhetsklareringer)
- Krav til opplæring av ressurser i forkant av oppdragsoppstart (krav om at ressurser før de starter opp gjennomgår en initiell opplæring på kundens verktøy eller andre ønskede kompetanseområder)
- Krav til kompetanseoverføring (ved bytte av ressurser så må det gjennomføres en kompetanseoverføring)
- Krav til at tilbudte ressurser også skal faktisk leveres etter kontraktssignering (og ikke tilsvarende)
I tilknytning til denne type klausuler så følger det gjerne
en eller annen form for sanksjon eller kommersiell fordeling av hvem som skal
være kostnadene ved avvik. Det kan være at leverandøren må (i) akseptere
x-antall dager med opplæring uten å begynne fakturering ved oppstart av nye
ressurser, eller (ii) som et prissatt oppstartsprosjekt, (iii) x-antall timer
med kompetanseoverføring som dekkes av enten kunde eller leverandør ved
overlapp av gammel og ny ressurs, (iv) dekning av kostnader ved sertifiseringer
eller opplæring, eller (v) kostnader ved å ha personer stående tilgjengelig. En
annen variant er å ha en form for (vi) sanksjon ved flere enn x-antall/prosentvis
ressursbytter per år i leveranseprosjekter eller (vii) dagbot hvis ikke
ressurser er tilgjengelige eller leverer tilstrekkelig timer. Det kan også være
flere i kombinasjon med disse, som (viii) at kunden vurderer kompetansen ut i
fra det som leveres – enten i form av tid (dagbøter knyttet opp mot milepæler
og ferdigstillelse) eller (ix) ut i fra kvalitet i en leveranse (antall feil
ved test). Det kunne også vært interessant å anvende en form for (x) ROI-perspektiv
eller no-cure-no-pay, men de sistnevnte er noe uvanlig innen IT-bransjen. Da er
de kommersielle variantene med fastpris eller målpris noe mer akseptert. På toppen av dette kommer det generelle
sanksjonsapparatet, men de er oftest vanskelig å vurdere opp mot faktiske
kompetansekrav i motsetning feil eller mangler.
Men krav til å inneha generell kompetanse er ikke fraværende
i kontrakter. Eksempevis i SSA-O (punkt 3.1) følger det at: «Oppdraget … skal utføres profesjonelt, effektivt, og med
høy faglig standard.» Andre avtaler i privat sektor innehar gjerne en
bestemmelse som sier noe om at leverandøren skal gjennomføre et oppdrag «in
accordance with the requirements for competence and skill that are common in the
IT industry». Det som ligger i kravet til en faglig standard synes jeg er mest
interessant og viktigst for utvikling av norsk IT-industri. For det er her den reelle
kompetansen kommer frem. I dette legger jeg at den reelle kompetansen i praksis
må ligge bak den ytre kompetansen, som dokumenteres i form av CV’er,
referanseprosjekter og levert kvalitet. Det er her vurderingen både i en
anskaffelse og i en kontrakt burde ha en praktisk tilnærming og spørre hva et
IT-selskap gjør i praksis for å bygge, utvikle og beholde kompetente ressurser
og metodikk. Sopra Steria ble nylig
tildelt kompetanseprisen (se: http://hrnorge.no/aktuelt/hr-norges-kompetansepris-2016-tildeles-sopra-steria)
av HR Norge for 2016 begrunnet ut i fra at Sopra Steria «har en klar kompetansestrategi som omfatter rekruttering, ledelse og
kompetanseutvikling for alle. Kompetanse er stammespråket, hvor «the power of
sharing» er mantra. De har etablert en kompetansestrategi som er forankret i
strategien og forretningsmålene og topplederen er den største fanebærer for
kompetanseutvikling i selskapet». Det er kanskje en grunn til at selskapet
har vokst organisk fra under 200 ansatte i 1998 til 1200 i 2016. Kompetansen er
en bærebjelke og kulturen i selskapet, og ikke minst noe som kommer samfunnet
til gode, både som skattelegger, utdanner og anskaffer. Dette er elementer som
burde være like viktige som vurderingskriterier som etiske krav i kontrakter.
Kommentarer
Legg inn en kommentar