I stadig økende grad stilles det krav om etisk adferd hos
leverandører gjennom kontraktsklausuler. Det gjelder både i private og offentlige
anskaffelser. Som oftest er kravene ikke spesielt vanskelig å etterkomme fra et
praktisk ståsted. Dette er fordi det ofte er en viss sammenheng mellom de
etiske kravene i kontrakt og de ti prinsipper fra FNs Global Compact.
For en norsk virksomhet som utøver sitt virke primært i Norge bør ikke
de ti prinsipper i FNs Global Compact være en tung og uoverkommelig målestokk. I
forhold til underleverandørkjeden kan det i enkelte tilfeller være en
utfordring ettersom denne kan ha internasjonale forgreninger som ikke alltid er
lett å få oversikt over, men denne berøres ikke her.
FNs Global Compact er i dag verdens største initiativ for virksomheters
samfunnsansvar. Svært mange virksomheter har valgt å melde seg inn i Global
Compact, og det er i dag over 13000 bedrifter fra 170 land som frivillig har
meldt seg inn og fremmer de ti prinsipper. Dette bidrar til også å fremme FNs
mål om en bærekraftig utvikling.
De ti prinsipper bør for norske virksomheter ikke være spesielt
vanskelig å understøtte. Disse er sentrert rundt menneskerettigheter (1. Bedrifter skal støtte og respektere vern om
internasjonalt anerkjente menneskerettigheter – og - 2. påse at de ikke
medvirker til brudd på menneskerettighetene), standarder for
arbeidslivet (3. Bedrifter skal holde
organisasjonsfriheten i hevd og sikre at retten til å føre kollektive
forhandlinger anerkjennes i praksis, 4. sikre at alle former for tvangsarbeid
avskaffes, 5. sikre at barnearbeid reelt avskaffes, og 6. sikre at diskriminering i
arbeidslivet avskaffes), miljø (7. Bedrifter skal støtte en føre-var-tilnærming
til miljøutfordringer, 8. ta initiativ til fremme av økt miljøansvar, og 9. oppmuntre
til utvikling og spredning av miljøvennlig teknologi), og bekjempe korrupsjon (10. Bedrifter
skal bekjempe enhver form for korrupsjon, herunder utpressing og bestikkelser).
Når jeg skriver at dette ikke bør være vanskelig å
understøtte, så er det fordi det er og bær være en selvfølge at norske
bedrifter følger norske lover, som å respektere organisasjonsfriheten, ikke utøve barnearbeid og korrupsjon.
Respekt for arbeidsmiljøloven bør være en selvfølge for enhver bedrift som er
avhengig av sine medarbeidere. Dette er ikke noe en bedrift bør være stolt av å
følge.
Spørsmålet er hvordan samfunnsansvaret utøves i en
virksomhet, og hva virksomheten ønsker med sitt etiske regelverk. Og det er her
vi kommer til kjernen av problemstillingen – hva slags kultur og hva slags
verdier er det som skal gjennomsyre en virksomhet. En virksomhet kan ha et ønske
om å ha en god kultur og legge til rette for dette gjennom et godt internt
regelverk, interne prosesser og kulturbygging for å skape gode verdier og
normer. Men det hjelper ikke å ha gode rutiner hvis ikke disse følges og ledere
går foran. I Yara-saken konstaterte dommeren at rutiner var etablert men at de
ikke ble fulgt. Konsekvensen var korrupsjon og domfellelse av ledelsen. En virksomhet bør ha et compliance regime for å følge opp sin etterlevelse av regler og retningslinjer - og aktivt følge denne opp.
Gjort på en riktig måte, så kan samfunnsansvaret og det
etiske regimet i en virksomhet bli eller være et viktig aktivum for
virksomheten. Spesielt i kunnskapsbedrifter hvor det er viktig at medarbeidere
har langvarig tillit til ledelse og virksomheten vil et godt
samfunnsansvarsregime kunne bidra positivt til et miljø hvor medarbeidere
ønsker å bli og utvikle seg. Regimet kan være en faktor som skiller den enkelte
virksomheten fra andre og medfører at medarbeidere identifiserer seg med
virksomhetens mål.
På den måten blir ikke det etiske regelverket en byrde for
en virksomhet. Kravene til etisk adferd kan dermed svares opp med konkrete og
reelle handlinger og bidra til at offentlige innkjøpere kan også skille mellom
virksomheter som faktisk mener noe med sin etikk og samfunnsansvar.
Kommentarer
Legg inn en kommentar