Svaret på spørsmålet over kan nå synes avklart etter at det
nå har kommet en rettskraftig
dom hvor en sjåfør i Drammen tingrett er blitt dømt for overtredelse av yrkestransportloven
etter å ha kjørt 1145 oppdrag for Uber. Politiet har uttalt at de mener dette
er en endelig avklaring mens Uber selv er ikke
enig. Det må også nevnes at flere lignende saker vil nok komme opp til
behandling ettersom enkelte sjåfører har valgt å ikke akseptere forelegg.
Rettslig sett så reiser dette flere interessante
problemstillinger. Den enkleste problemstillingen ligger nok i at etter yrkestransportloven
så må en sjåfør har løyve. I den sammenheng har Samferdselsdepartementet kommet til at Uber
er ulovlig da det ikke er søkt om løyve til å kjøre drosje. Etter loven § 40 er
det primært sjåføren som kan straffes men også det foretak det handles på vegne
av. I dette tilfelle kan det stilles spørsmål om Uber kan straffes ettersom det
er Uber som legger til rette for delingskulturen.
Det mest interessante spørsmålet er om delingsmodellen til
Uber kan eller skal anses som drosjevirksomhet? Politiet har til nå valgt å
forfølge sjåførene og ikke Uber som selskap. Det ville vært interessant å sette
selve modellen. Selve yrkestransportloven er eksempel på en lov som har vanlig
transport og drosjenæringen i tankene. Når verden endrer seg pga ny teknologi
og nye brukermønstre er spørsmålet hvordan lovverket henger med.
Jeg kan være tilbøyelig til å mene at der Uber i praksis
fremstår som en ny drosjesentral drevet gjennom en app så skjer ingen endringer
og Uber vil måtte oppføre seg som enhver annen og ny aktør i markedet. Dermed
må det søkes løyve. Men der det faktisk legges til rette for en deling, f.eks
at en sjåfør tar med seg passasjerer en morgen når en skal flytte seg fra
Drammen til Oslo – og dermed ber om dekning av kostnadene til turen (f.eks
bomring, bensin og bilhold) så er det spørsmål om ikke den type transport er
ment å være forbudt. Og uten et klart forbud så må det utvises varsomhet av
domstolene.
Denne type problemstilling er ikke uvanlig når ny teknologi
påvirker gammelt regelverk. I slike tilfeller bør det utvises varsomhet med å
innfortolke et forbud.
Kommentarer
Legg inn en kommentar