Gå til hovedinnhold

EU-lenkedom: Kan du komme i ansvar for å legge ut en lenke hvis du tjener på nettstedet ditt?

I begynnelsen av septermber kom EU-domstolen med en interessant dom knyttet til publisering av lenker og det ansvar dette medfører. I dommen fra EU-domstolen (C-160/15) var spørsmålet om det å publisere lenker til opphavsrettslig beskyttet materiale som er lagt ut fritt tilgjengelig på internett uten rettighetshaverens samtykke er en "communication to the public" jf. InfoSoc-direktivet artikkel 3.1.

Dommen tar utgangspunkt i spørsmålet ved se hen til direktivet og fortalen hvor det slås fast at begrepet må tolkes vidt. Samtidig viser dommen til at bestemmelsen også krever en balanse mellom opphavsmann på en side og ytringsfriheten på den andre siden. Deretter ser dommen hen til andre EU-dommer på området, slik som Svensson-dommen (C-466/12) og BestWater International-dommen (C-348/13) hvor lenking kan være en "communication to the public", dersom lenkingen medfører at en ny allmennhet ("new public") som rettighetshaveren ikke har tatt i betraktning, får tilgang til det opphavsrettslig beskyttede materialet. Mao. i utgangspunktet vil ikke en "communication to the public" være vernet fordi rettighetshaveren ved å samtykke til utlegging på Internett har samtykket til global publisering. I tillegg bemerker domstolen at det er relevant om materialet er lagt ut som "communication" med det formål å skape inntekter ved å vise til Football Association Premier League and Others (C‑403/08 og C‑429/08).

Dommen går så over til å vurdere det konkrete tilfellet, og kommer til at det å publisere lenker til opphavsrettslig beskyttet materiale som ulovlig er lagt ut på internett er å anse som "communication to the public", hvis den som lenker visste eller burde visst at verket er lagt ut på internett uten rettighetshaverens samtykke. Et sentral eksempel vi lher være hvor lenkingen gjøres for å skape inntekter for den som lenker. I dette tilfelle slår domstolen fast at det må anses at den som lenker har gjort de nødvendige undersøkelser slik at denne har full oversikt over i hvilken grad verket det lenkes til er lovlig eller ulovlig lagt ut på internett:

Having regard to the foregoing considerations, the answer to the questions raised is that Article 3(1) of Directive 2001/29 must be interpreted as meaning that, in order to establish whether the fact of posting, on a website, hyperlinks to protected works, which are freely available on another website without the consent of the copyright holder, constitutes a ‘communication to the public’ within the meaning of that provision, it is to be determined whether those links are provided without the pursuit of financial gain by a person who did not know or could not reasonably have known the illegal nature of the publication of those works on that other website or whether, on the contrary, those links are provided for such a purpose, a situation in which that knowledge must be presumed.

Det interessante sekundære spørsmålet jeg mener dette reiser, er i hvilken grad dette kan ha en betydning for ansvaret for mediebedrifter som i stadig større grad er avhengig av klikk. Ved å benytte aktivt bloggere som skribenter er det ønsket å skape klikk ved mer eller mindre usakelige overskrifter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Juridisk avdeling og presentasjon av juridiske problemstillinger

En sentral bit av arbeidet i en juridisk avdeling er å bidra til å heve den juridiske kompetansen i en virksomhet og gi grunnlag for bedre og mer informerte beslutninger. Dette kan gjøres på mange måter, men som oftest skjer det i form av foredrag eller andre former for presentasjon av juridiske problemstillinger. Evnen til å kunne hjelpe virksomheten er på mange måter avhengig av evnen til å riktig kunne presentere juridiske problemstillinger. Nedenfor lufter jeg noen få tanker om viktigheten av god presentasjonsteknikk i rollen som internadvokat. Evnen til å presentere juridiske problemstillinger er ikke i prinsippet noe forskjellig for en ekstern advokat i motsetning til en internadvokat. Men for den interne advokaten så finnes en del praktiske problemstillinger som må løses i forhold til den spesielle rollen denne innehar. Eksempelvis har internadvokaten sjelden en intern kostnad, og dermed oftest mer tilgjengelig som ressurs enn en eksternadvokat. Dette kan bidra til at int

Ny lov om offentlige anskaffelser på vei

Etter en lang prosess har endelig lovforslaget til en ny lov om offentlige anskaffelser kommet til Stortinget. Forslaget til ny lov kom fra Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 51 L (2015-2016) og fikk sin første behandling 2. juni 2016 i Næringskomiteen. Dette resulterte forrige uke i en innstilling ( Innst. 358 L (2015–2016)) som skal behandles første gang av Stortinget 9. juni 2016. Målet er at Stortinget vedtar ny lov før sommerferien. Spørsmålet er hvilke endringer dette medfører for aktørene i offentlige anskaffelser? Bakgrunnen for lovforslaget Bakgrunnen for lovforslaget er tredelt. For det første har EU vedtatt tre nye direktiver om offentlige   anskaffelser som skal gjennomføres i norsk rett. For det andre bygger forslaget på NOU 2014:4 Enklere regler – bedre anskaffelser, som inneholder forslag til endringer i den særnorske delen av anskaffelsesregelverket. For det tredje foreslår departementet endringer i håndhevelsesreglene. For EUs del så har formålet vært EU

Kompetanse i IT-avtaler – hva er det vi avtaler og hva er viktig?

I virksomheter som tilbyr IT-rådgivnings- og/eller konsulenttjenester kan nettopp erfaring og kompetanse hos de tilbudte ressurser være avgjørende for kvaliteten på resultatet. I offentlige anskaffelser er spørsmål hvordan dette kan og skal vurderes. Tilbudte personers kompetanse og erfaring vil oftest være sentralt i slike tilfeller for å kunne identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbudet for kunden etter anskaffelsesforskriftens § 13-2. Jeg vil kort se litt på reglene i anskaffelsesregelverket omkring vurdering av kompetanse – og deretter litt på kontraktsreguleringen av kompetansekravet - før jeg avslutter med noen kommentarer omkring kompetansebygging. Vurderingen av kompetanse kan finne sted enten som følge av et kvalifikasjonskrav, altså minimumskrav til tjenesteyter etter forskriftens § 8-4 (hvoretter pris ofte blir helt avgjørende) eller som et tildelingskriterium etter forskriftens § 13-2, dvs en evaluering av kompetansen til tilbyderne for å finne den eller de