Gå til hovedinnhold

HoloLens - ny teknologi og ny lovanvendelse


Teknologien går fremover. Heldigvis vil de aller fleste si. Selvfølgelig kan det av og til virke skremmende med ny teknologi, men det er viktig å minne om at uten ny teknologi så hadde mange sykdommer fortsatt vært et problem i mange land. HoloLens er en av disse nye teknologiene som er blitt vist frem i det siste. HoloLens gir blant annet helsevesenet muligheter til å vurdere helsesituasjoner fra et mer presist 3D-perspektiv.


Men hva reiser dette av rettslige problemstillinger? Eller sagt på en annen måte; er det noen nye rettslige utfordringer dette reiser som regelverket ikke har tenkt på? Det finnes mange eksempler på ny teknologi som gjør regelverk utdatert – eller kanskje mer presist – regelverk som har behov for oppdatering for å kunne favne nye tekniske muligheter på en mer treffende måte. Overgangen fra vanlige kringkastingssendinger til strømming av sendinger er et eksempel på dette, hvor eksempelvis illeggelse av kringkastingsavgiften til nå har vært knyttet til om en husstand har en tv med mottager. Hvordan møter veitrafikkloven fremtidens førerløse biler? Andre eksempler er intelligente løsninger med kunstig intelligens, slik som smarte algoritmer som beslutter om du eller jeg får lån.


HoloLens i seg selv er ikke en løsning med kunstig intelligens. Det er en teknisk løsning som muliggjør at eksempelvis operasjoner kan gjennomføres med bedre informasjon i et 3D-perspektiv. Det kan medvirke til bedre fjernoperasjoner, slik at leger kan utføre flere operasjoner på kortere tid og med bedre presisjon.


Det er HoloLens sammen med programvare som vil være «produktet» som må vurderes – og det kan reise mange interessante juridiske problemstillinger. Det kan være alt fra personvern – f.eks hvis løsningen skal kunne søke i egen journal eller til og med ha rett til å søke i journalen til andre i familien for å se om det finnes en sammenheng for bedre å kunne stille en diagnose. En annet element som er like viktig er ansvaret for løsningen – er det produktansvar for selve den tekniske hardwaren eller for den totale løsningen. Produktansvarsloven innehar regler som kan være aktuelle for å søke erstatning for skade som skyldes at et produkt ikke svarer til de sikkerhetskrav som tilsvarende produkter med rimelighet kan forventes å ha. Det samme gjelder forhandler og importør av et slikt produkt. Etter forarbeidene synes det klart at det ikke holder å vise til av produsenten har gjort det som er mulig for å unngå skade, men primært knyttet til forhold ved produktet som sådan.


For legemidler kan også nevnes at produktansvarsloven pålegger alle produsenter og importører av legemidler å tegne ansvarsforsikring.


Et helt annet aspekt er hvordan slike løsninger skal beskyttes og hvordan de kan eller bør gjøres tilgjengelig for flest mulig. Nyskapning bør ikke medføre at færrest mulig får tilgang til de beste løsninger. En får derfor også håpe at utvikling av slike løsninger medfører en patentkrig som begrenser utbedrelse.


Legges det på kunstig intelligens på toppen av en slik løsning så vil kanskje også fremtiden innebære at operasjoner kan utføres av roboter. Vil det da være programmereren som vil i praksis være ansvarlig for operasjonen - på samme måte som den førerløse bilen? Eller vil det offentlige, som helsevesenet og vegvesenet, måtte ta sitt ansvar hvis det tillates med respektivt operasjonsroboter og førerløse busser? Plassering av ansvar ift intelligente løsninger kan i fremtiden bli en utfordring.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Juridisk avdeling og presentasjon av juridiske problemstillinger

En sentral bit av arbeidet i en juridisk avdeling er å bidra til å heve den juridiske kompetansen i en virksomhet og gi grunnlag for bedre og mer informerte beslutninger. Dette kan gjøres på mange måter, men som oftest skjer det i form av foredrag eller andre former for presentasjon av juridiske problemstillinger. Evnen til å kunne hjelpe virksomheten er på mange måter avhengig av evnen til å riktig kunne presentere juridiske problemstillinger. Nedenfor lufter jeg noen få tanker om viktigheten av god presentasjonsteknikk i rollen som internadvokat. Evnen til å presentere juridiske problemstillinger er ikke i prinsippet noe forskjellig for en ekstern advokat i motsetning til en internadvokat. Men for den interne advokaten så finnes en del praktiske problemstillinger som må løses i forhold til den spesielle rollen denne innehar. Eksempelvis har internadvokaten sjelden en intern kostnad, og dermed oftest mer tilgjengelig som ressurs enn en eksternadvokat. Dette kan bidra til at int

Ny lov om offentlige anskaffelser på vei

Etter en lang prosess har endelig lovforslaget til en ny lov om offentlige anskaffelser kommet til Stortinget. Forslaget til ny lov kom fra Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 51 L (2015-2016) og fikk sin første behandling 2. juni 2016 i Næringskomiteen. Dette resulterte forrige uke i en innstilling ( Innst. 358 L (2015–2016)) som skal behandles første gang av Stortinget 9. juni 2016. Målet er at Stortinget vedtar ny lov før sommerferien. Spørsmålet er hvilke endringer dette medfører for aktørene i offentlige anskaffelser? Bakgrunnen for lovforslaget Bakgrunnen for lovforslaget er tredelt. For det første har EU vedtatt tre nye direktiver om offentlige   anskaffelser som skal gjennomføres i norsk rett. For det andre bygger forslaget på NOU 2014:4 Enklere regler – bedre anskaffelser, som inneholder forslag til endringer i den særnorske delen av anskaffelsesregelverket. For det tredje foreslår departementet endringer i håndhevelsesreglene. For EUs del så har formålet vært EU

Kompetanse i IT-avtaler – hva er det vi avtaler og hva er viktig?

I virksomheter som tilbyr IT-rådgivnings- og/eller konsulenttjenester kan nettopp erfaring og kompetanse hos de tilbudte ressurser være avgjørende for kvaliteten på resultatet. I offentlige anskaffelser er spørsmål hvordan dette kan og skal vurderes. Tilbudte personers kompetanse og erfaring vil oftest være sentralt i slike tilfeller for å kunne identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbudet for kunden etter anskaffelsesforskriftens § 13-2. Jeg vil kort se litt på reglene i anskaffelsesregelverket omkring vurdering av kompetanse – og deretter litt på kontraktsreguleringen av kompetansekravet - før jeg avslutter med noen kommentarer omkring kompetansebygging. Vurderingen av kompetanse kan finne sted enten som følge av et kvalifikasjonskrav, altså minimumskrav til tjenesteyter etter forskriftens § 8-4 (hvoretter pris ofte blir helt avgjørende) eller som et tildelingskriterium etter forskriftens § 13-2, dvs en evaluering av kompetansen til tilbyderne for å finne den eller de