Gå til hovedinnhold

Kan to aktører samarbeide om å levere et felles tilbud?

Nylig kom konkurransetilsynet med et vedtak mot to selskaper som som ble ilagt overtredelsesgebyr på til sammen 6,5 millioner kroner for ulovlig samarbeid. Saken gjaldt ikke IT-selskaper men innenfor IT er det vanlig med samarbeid og det kan være aktuelt for to konkurrende selskaper å levere et felles tilbud i en offentlig anskaffelse. 


I den konkrete saken gjennomførte Konkurransetilsynet en uanmeldt kontroll med bevissikring i oktober 2014 hos begge selskaper. I perioden fra oktober 2014 til oktober 2015 ble det gitt forklaringer fra de involverte selskapene og samtidig ble et omfattende materiale gjennomgått. Føst i mars 2016 kom varslet om ulovlig anbudssamabeid og ileggelse av gebyr, og endelig vedtak ble sendt 18. oktober 2016, dvs to år etter iversettelse av saken.


Hva hadde disse to selskapene så gjort? De skulle inngi tilbud på utkjøring, behandling og slutthåndtering av slam fra et renseanlegg i Bergen. Selskapene var i utgangspunktet konkurrenter, men samarbeidet i dette tilfelle om å inngi felles tilbud med felles pris. Det gjaldt et anbud for fire renseanlegg fordelt på 5 kontrakter. Etter Konkurransetilsynets vurdering kunne begge selskapene konkurrert om å vinne deloppdrag, men valgte i stedet å samarbeide om å levere et felles tilbud med en felles pris på alle deloppdragene. På forhånd hadde konkurrentene utvekslet informasjon om priser og om tilgjengelig behandlingskapasitet. I tillegg var selskapene var de eneste som var prekvalifisert i konkurransen. Konkurransetilsynet vurderte at selskapene kunne fastsette prisen i fellestilbudet med liten risiko for å tape anbudskonkurransen. Resultatet var at tilsynet mente dette var ulovlig samarbeid.


For IT-selskaper kan det være aktuelt å samarbeid med andre IT-selskaper for å kunne legge frem det beste tilbudet for oppdragsgiver. Ofte kan slikt samarbeid være grunnet i kompetansebehov fordi selskapenes kompetanse er komplementær da en ikke kan levere tilbud alene. Samarbeidet må likevel vurderes i forhold til om det er med på å redusere konkurransen, og spesielt som nevnt i tilfellet over, hvis det har vært en pre-kvalifisering og aktørene samarbeider for å eliminere konkurranseaspektet. Samarbeid som "leverandør-underleverandør", med sentrale konkurrenter vil også kunne være problematisk ved at aktørene dermed både direkte og indirekte vil kunne få innsyn i hverandres priser og metoder ved neste korsvei. Det betyr at IT-selskaper må utvise aktørsomhet for hvem det samarbeides med og hvordan markedet er, både gjennom en konkurransestrategi og også i de konkrete tilfellene.

Konkurransetilsynet har utgitt en enkel brosjyre for å veilede det offentlige hvordan unngå eller avdekke ulovlig samarbeid ved offentlige anskaffelser.I punkt 10 heter det at et varsel for om det kan finne sted et ulovlig samarbeid er hvis det vinnende tilbudet bruker sine konkurrenter som underleverandører.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Juridisk avdeling og presentasjon av juridiske problemstillinger

En sentral bit av arbeidet i en juridisk avdeling er å bidra til å heve den juridiske kompetansen i en virksomhet og gi grunnlag for bedre og mer informerte beslutninger. Dette kan gjøres på mange måter, men som oftest skjer det i form av foredrag eller andre former for presentasjon av juridiske problemstillinger. Evnen til å kunne hjelpe virksomheten er på mange måter avhengig av evnen til å riktig kunne presentere juridiske problemstillinger. Nedenfor lufter jeg noen få tanker om viktigheten av god presentasjonsteknikk i rollen som internadvokat. Evnen til å presentere juridiske problemstillinger er ikke i prinsippet noe forskjellig for en ekstern advokat i motsetning til en internadvokat. Men for den interne advokaten så finnes en del praktiske problemstillinger som må løses i forhold til den spesielle rollen denne innehar. Eksempelvis har internadvokaten sjelden en intern kostnad, og dermed oftest mer tilgjengelig som ressurs enn en eksternadvokat. Dette kan bidra til at int

Ny lov om offentlige anskaffelser på vei

Etter en lang prosess har endelig lovforslaget til en ny lov om offentlige anskaffelser kommet til Stortinget. Forslaget til ny lov kom fra Nærings- og fiskeridepartementet i Prop. 51 L (2015-2016) og fikk sin første behandling 2. juni 2016 i Næringskomiteen. Dette resulterte forrige uke i en innstilling ( Innst. 358 L (2015–2016)) som skal behandles første gang av Stortinget 9. juni 2016. Målet er at Stortinget vedtar ny lov før sommerferien. Spørsmålet er hvilke endringer dette medfører for aktørene i offentlige anskaffelser? Bakgrunnen for lovforslaget Bakgrunnen for lovforslaget er tredelt. For det første har EU vedtatt tre nye direktiver om offentlige   anskaffelser som skal gjennomføres i norsk rett. For det andre bygger forslaget på NOU 2014:4 Enklere regler – bedre anskaffelser, som inneholder forslag til endringer i den særnorske delen av anskaffelsesregelverket. For det tredje foreslår departementet endringer i håndhevelsesreglene. For EUs del så har formålet vært EU

Kompetanse i IT-avtaler – hva er det vi avtaler og hva er viktig?

I virksomheter som tilbyr IT-rådgivnings- og/eller konsulenttjenester kan nettopp erfaring og kompetanse hos de tilbudte ressurser være avgjørende for kvaliteten på resultatet. I offentlige anskaffelser er spørsmål hvordan dette kan og skal vurderes. Tilbudte personers kompetanse og erfaring vil oftest være sentralt i slike tilfeller for å kunne identifisere det økonomisk mest fordelaktige tilbudet for kunden etter anskaffelsesforskriftens § 13-2. Jeg vil kort se litt på reglene i anskaffelsesregelverket omkring vurdering av kompetanse – og deretter litt på kontraktsreguleringen av kompetansekravet - før jeg avslutter med noen kommentarer omkring kompetansebygging. Vurderingen av kompetanse kan finne sted enten som følge av et kvalifikasjonskrav, altså minimumskrav til tjenesteyter etter forskriftens § 8-4 (hvoretter pris ofte blir helt avgjørende) eller som et tildelingskriterium etter forskriftens § 13-2, dvs en evaluering av kompetansen til tilbyderne for å finne den eller de